Articles i Novetats

Aquesta versió de no és compatible.

Els navegadors no compatibles, a més d’impedir que puguis utilitzar totes les funcionalitats de la pàgina, són més lents i suposen un risc per a la teva seguretat.

Et recomanem que actualitzis la versió de navegador ara o que accedeixis a la pàgina amb un altre navegador .

Anar a(CA)
  • CAT
  • EN
  • ES

Endesa - Llum, gas, persones

  • Articles i Novetats

Articles i Novetats

Home principal

Pàgina desada correctament com a favorita

Articles i Novetats

> Què és el PVPC? > Què és el PVPC amb un preu fix anual? > Qui pot acollir-se al PVPC? > Quan entren en vigor les noves modalitats de preu establertes pel Govern? > Com s'estan comunicant les noves modalitats de preu establertes pel Govern? > Com es calcula el PVPC? > Què significa 'perfil de consumidor mitjà'? > Sóc un client PVPC (antiga TUR), he de fer alguna cosa per tenir aquesta nova tarifa? > Amb la tarifa PVPC, puc contractar la Discriminació horària? > Com m'afecta la nova normativa relacionada amb la tarifa PVPC si tinc bo social? > Com m'afecta la nova normativa relacionada amb la tarifa PVPC si tinc contractada una tarifa de Mercat Lliure? > Com m'afecta la nova normativa en relació amb la tarifa PVPC, si tinc una potència contractada superior a 10 kW amb una comercialitzadora de Referència? > Què és el preu fix de Mercat Regulat? > El “preu fix” és una tarifa plana? > Entre el PVPC (antiga TUR) i el “Preu Fix”, quin és més interessant? > Sóc un Client amb PVPC (antiga TUR), a part del Preu Fix, hi ha alguna altra forma d'evitar els canvis de preus? > El producte de Mercat Lliure és més barat que el PVPC (antiga TUR)? > És millor contractar un producte de Mercat Lliure en comptes de sol·licitar el “Preu Fix”? > Quins avantatges té una tarifa de Mercat Lliure amb Endesa en comparació amb una tarifa en Mercat Regulat (Comercialitzadora de Referència)? > Tinc la Tarifa Preu Voluntari del Petit Consumidor (PVPC – antiga TUR). M'interessa canviar? > Tinc contracte amb una Comercialitzadora de Referència i tinc instal·lat el comptador de Telegestió, m'afecta la nova normativa relacionada al PVPC? > Tinc contracte en una Comercialitzadora de Referència i m'han enviat una carta informant-me del canvi en la facturació mensual. Puc seguir rebent la meva factura cada 2 mesos? > A què fa referència la facturació a partir de lectures reals? > Amb l'entrada en vigor d'aquesta nova llei, sempre es factura a partir de lectures reals? > A la carta que he rebut, m'informen que puc acordar amb la companyia Comercialitzadora una facturació mensual. Què he de fer? > A la carta que he rebut, m'informen que puc acordar amb la companyia Comercialitzadora una Quota Fixa. Què és això? Què he de fer? > A casa meva tinc contractat gas propà: per quin impost es veurà afectat el meu subministrament? > En què consisteix el nou sistema de facturació per hores? > Quan es comença a aplicar el nou sistema de facturació per hores? > Com se sap quin és el meu consum de llum per hores? > El nou sistema de facturació per hores m'ajudarà a estalviar en la factura de llum? > Canviarà la meva factura de llum? > Tinc cap alternativa a aquest tipus de facturació per hores? > El canvi a la facturació per hores és automàtic o he de fer res? > On puc veure els preus de la llum per hores? > A qui correspon la tarifa PVPC? > Què són les despeses del sistema elèctric o política energètica? > Què són les despeses del servei de suport? > Es poden instal•lar plaques fotovoltaiques a les urbanitzacions? > Es poden fer servir bateries per acumular l'energia? > Ja tinc un generador d'autoconsum fotovoltaic. He de fer res? > On s'han d'instal•lar els comptadors? > A qui s’aplica el sistema de facturació per hores?

Què és el PVPC?

El terme PVPC és la tarifa elèctrica que substitueix la TUR des de l'1 d'abril del 2014 segons el Reial decret 216/2014 de 28 de març. 
 
El Govern estableix unes mesures sobre el preu de l'electricitat que han de facturar les Empreses comercialitzadores de referència i un nou mètode per calcular el preu de l'electricitat que es factura a cada client.
 

Imagen

Què és el PVPC amb un preu fix anual?

És un preu establert per les comercialitzadores de referència i pots conèixer-lo prèviament. Una vegada contractat, és un preu fix durant 12 mesos. Aquest preu pot resultar més car però coneixes el preu que pagaràs, de manera que les variacions de la teva factura dependran només del nivell de consum. Una vegada transcorreguts els 12 mesos, el preu pot variar i per renovar-lo has de tornar a sol·licitar-lo expressament. El Preu Fix de totes les Comercialitzadores de Referència està publicat al web de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència. Per tant, aquesta modalitat implica:
  • Més complexitat en la contractació
  • Més complexitat en la renovació
  • Obligatorietat de continuar com a mínim un any amb el Preu Fix que has contractat. Hi ha la possibilitat de penalització si el client sol·licita la baixa abans de finalitzar l'any.
  • Impossibilitat de contractar, durant aquest any, productes o serveis addicionals.
Si desitges acollir-te a aquesta modalitat, ho has de sol·licitar a través del telèfon 800 760 333.
 

Imagen

Qui pot acollir-se al PVPC?

  • Els clients   amb un contracte d'electricitat a Comercialitzadores de Referència.
  • Els clients amb potència contractada inferior o igual a 10 kW.
  • Els clients amb bo social.
  • Els clients amb potència contractada superior a 10 kW (sense dret a PVPC), que no disposen d'un contracte amb una Comercialitzadora en mercat lliure.
 

Imagen

Quan entren en vigor les noves modalitats de preu establertes pel Govern?

A partir de l'1 d'abril del 2014. Per als clients acollits al PVPC (antiga TUR), s'estableix un període transitori d'abril a juny del 2014. Durant aquest període, es continua facturant segons el preu que va fixar el Govern per al primer trimestre del 2014.
A partir de l'1 de juliol del 2014 ja es reflectirà la nova modalitat de preu a la factura.
 

Imagen

Com s'estan comunicant les noves modalitats de preu establertes pel Govern?

Des de l'1 d'abril EEXXI, s'adjunta a la factura de la llum tant el text que s'estableix al RD 216/2014 com un díptic informatiu que hem realitzat per intentar aclarir tots els dubtes que puguis tenir:
 
 

Imagen

Com es calcula el PVPC?

El RD 216/2014 estableix un nou mètode per al càlcul del preu de la llum al PVPC. Aquest preu, el calcula Red Eléctrica de España (REE) de forma diària, en funció de:
  • Els preus per hora de l'energia en el mercat.
  • Mitjançant l'aplicació del perfil d'un consumidor mitjà.

És a dir, s'utilitzen els preus reals del mercat diari de l'energia i no un preu trimestral, com es feia abans. Tot i així, cal tenir en compte que en el mercat diari de l'energia es produeixen variacions de preus; de manera que, amb aquest nou mètode de càlcul, aquestes variacions donen com a resultat un preu final diferent a cada factura de la llum.

Imagen

Què significa 'perfil de consumidor mitjà'?

És un model o patró de consum que utilitza Red Eléctrica de España (REE) per calcular el preu de la llum del PVPC (antiga TUR).
Es correspon a la distribució del consum que fan els clients al llarg del dia.

Imagen

Sóc un client PVPC (antiga TUR), he de fer alguna cosa per tenir aquesta nova tarifa?

No has de fer res. Tots els clients que tenien TUR passen automàticament a PVPC.

Imagen

Amb la tarifa PVPC, puc contractar la Discriminació horària?

Sí. En cas de discriminació horària, s'utilitza el perfil de consumidor mitjà aplicat als diferents trams   horaris que té aquesta tarifa. S'aplica tant a les hores punta (preu de la llum superior) com a les hores vall (preu de la llum inferior).
 
 

Imagen

Com m'afecta la nova normativa relacionada amb la tarifa PVPC si tinc bo social?

El preu de la llum en el teu cas és la tarifa Preu Voluntari del Petit Consumidor (PVPC) amb un 25 % de descompte. 
 

Imagen

Com m'afecta la nova normativa relacionada amb la tarifa PVPC si tinc contractada una tarifa de Mercat Lliure?

No t'afecta. Els clients de Mercat Lliure segueixen rebent les factures cada 2 mesos (bimestrals) i sobre lectures reals, tal com es fa fins avui.
 

Imagen

Com m'afecta la nova normativa en relació amb la tarifa PVPC, si tinc una potència contractada superior a 10 kW amb una comercialitzadora de Referència?

El preu de la llum en el teu cas serà el PVPC més els peatges que et corresponguin (costos de la xarxa de distribució) incrementats tots dos en un 20 %.
 

Imagen

Què és el preu fix de Mercat Regulat?

És un preu establert per les Comercialitzadores de Referència i pots conèixer-lo prèviament. Una vegada contractat, és fix durant 12 mesos. 
Aquest preu pot resultar més car, però coneixes el preu que pagaràs, de manera que les variacions de la teva factura dependran només del teu nivell de consum. 
 Un cop transcorreguts els 12 mesos, el preu pot variar i per renovar-lo has de tornar a sol·licitar-ho expressament. El Preu Fix de totes les Comercialitzadores de Referència està publicat al web de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència
Per tant, aquesta modalitat implica:
  • Més complexitat en la contractació.
  • Més complexitat en la renovació. 
Obligatorietat de continuar com a mínim un any amb el Preu Fix que has contractat. Hi ha la possibilitat de penalització si el client sol·licita la baixa abans de finalitzar l'any.
Impossibilitat de contractar, durant aquest any, productes o serveis addicionals.
Si desitges acollir-te a aquesta modalitat, ho has de sol·licitar a través del telèfon 800 760 333.

Imagen

El “preu fix” és una tarifa plana?

No, amb el Preu Fix coneixes el preu per endavant però no tens un consum il·limitat. L'import de la teva factura depèn del nivell de consum.
 

Imagen

Entre el PVPC (antiga TUR) i el “Preu Fix”, quin és més interessant?

Des del punt de vista econòmic, no es pot conèixer a priori la modalitat més interessant, ja que amb la modalitat de PVPC, el preu només es coneixerà quan s'emetin les factures i serà diferent en cada factura. 
Amb el Preu Fix coneixes amb antelació el preu que pagaràs, per la qual cosa les variacions de la teva factura depenen només del nivell de consum. Això no obstant, has de tenir en compte que aquesta alternativa també implica:
  • Més complexitat en la contractació.
  • Més complexitat en la renovació. 
  • Obligatorietat de continuar com a mínim un any amb el Preu Fix que has contractat. Hi ha la possibilitat de penalització si el Client sol·licita la baixa abans de finalitzar l'any.
  • Impossibilitat de contractar, durant aquest any, productes o serveis addicionals.

Imagen

Sóc un Client amb PVPC (antiga TUR), a part del Preu Fix, hi ha alguna altra forma d'evitar els canvis de preus?

Si desitges gaudir dels avantatges que suposa tenir un preu fix més competitiu que el Preu Fix de Mercat Regulat, Endesa t'ofereix la possibilitat de contractar un producte en Mercat Lliure (ML):
 
  • Amb preus més competitius que el Preu Fix
  • Amb preus coneguts per endavant i estables com a mínim durant un any.
  • Sense compromís de permanència ni penalitzacions.
I, a més a més, pots contractar serveis addicionals que poden aportar descomptes importants.
A Endesa, t'oferim la nostra Tarifa One, una tarifa 100 % online amb la qual no has de preocupar-te de les fluctuacions del preu de l'energia i gaudiràs sempre d'un preu competitiu i sense compromís de permanència.  
Si ho desitges, pots conèixer més sobre la nostra Tarifa One a www.endesaclientes.com
 

Imagen

El producte de Mercat Lliure és més barat que el PVPC (antiga TUR)?

És impossible conèixer amb antelació del preu del PVPC. El PVPC canvia cada hora, i les seves variacions depenen de factors tan incontrolables com el clima o la demanda d'electricitat. Per tant, l'import final de la factura podria experimentar fortes variacions que dependran només del teu nivell de consum.
 
Amb els productes de Mercat Lliure d'Endesa, tindràs sempre un preu conegut per endavant i garantit durant un any. A més a més, pots obtenir descomptes addicionals si contractes el gas i altres serveis amb nosaltres.
 
 

Imagen

És millor contractar un producte de Mercat Lliure en comptes de sol·licitar el “Preu Fix”?

Sí. Contractar un producte de Mercat Lliure a Endesa té més avantatges que acollir-se al Preu Fix regulat:
  • El preu és més competitiu.
  • En els productes de mercat lliure (ML) d'Endesa no tens clàusula de permanència ni penalitzacions en cas que decideixis donar-te de baixa.
  • Pots contractar serveis addicionals que poden aportar importants descomptes.

Imagen

Quins avantatges té una tarifa de Mercat Lliure amb Endesa en comparació amb una tarifa en Mercat Regulat (Comercialitzadora de Referència)?

Els avantatges d'una tarifa de Mercat Lliure comparada amb una tarifa de Mercat Regulat (Comercialitzadora de Referència) a Endesa són els següents:
  • Preus competitius i estables.
  • Sense compromís de permanència.
Amb la possibilitat de contractar serveis addicionals per completar l'oferta d'energia amb serveis de manteniment o assistència que et permetran mantenir la instal·lació en perfectes condicions. 
  Pots conèixer més sobre la nostra Tarifa One.
Si desitges consultar altres ofertes, pots accedir al nostre Catàleg de Productes o trucar al telèfon gratuït 800 760 909.
 
 

Imagen

Tinc la Tarifa Preu Voluntari del Petit Consumidor (PVPC – antiga TUR). M'interessa canviar?

Sí, t'interessa canviar. Amb la Tarifa ONE tens un descompte en el terme fix de manera indefinida. El preu de la Tarifa ONE és menor i s'eviten possibles variacions del preu de la Tarifa PVPC a causa del mercat. 
Amb la Tarifa ONE d'Endesa, pots contractar només el que necessites, sense l'obligació de contractar un servei addicional però amb la possibilitat de contractar-lo si ho desitges. 

Imagen

Tinc contracte amb una Comercialitzadora de Referència i tinc instal·lat el comptador de Telegestió, m'afecta la nova normativa relacionada al PVPC?

Recorda que el fet de tenir instal·lat un comptador de Telegestió  no vol dir que el teu comptador es pugui llegir de forma remota. La Telegestió, que incorpora la telemesura entre les seves capacitats, s'anirà habilitant de forma gradual i estarà disponible per a tots els clients a finals del 2018.
La majoria dels clients de Comercialitzadora de Referència amb comptador de Telegestió, que a més tinguin habilitada la telemesura, començaran a rebre factures mensuals, amb lectures reals, a partir de febrer del 2014. Conèixer-ne més sobre la facturació mensual de PVPC.
 

Imagen

Tinc contracte en una Comercialitzadora de Referència i m'han enviat una carta informant-me del canvi en la facturació mensual. Puc seguir rebent la meva factura cada 2 mesos?

En compliment del Reial decret 1718/2012 de 28 de desembre, tots els clients amb tarifa regulada i amb comptador de Telegestió instal·lat i el sistema de telemesura habilitat rebran factures cada mes amb lectures reals.
 
Si desitges continuar amb la facturació bimestral (cada 2 mesos) pots escollir un dels nostres productes de Mercat Lliure. D'aquesta manera, a més de continuar amb la facturació cada dos mesos, s'eviten les variacions del PVPC (antiga TUR), i podràs gaudir d'interessants descomptes.
A www.endesaclientes.com pots consultar les característiques de la Tarifa One, la primera tarifa 100 % online
 
Si vols informar-te sobre altres tarifes d'Endesa, pots consultar el nostre Catàleg de Productes i anar al teu Punt de Servei més pròxim per a la seva contractació.
 

Imagen

A què fa referència la facturació a partir de lectures reals?

La facturació a partir de lectures reals fa referència al fet que la teva companyia Comercialitzadora facturarà el consum elèctric que hagis realitzat a partir de la lectura real del comptador del teu subministrament. Per la seva banda, la companyia Distribuïdora és responsable del registre de la lectura del comptador.
 

Imagen

Amb l'entrada en vigor d'aquesta nova llei, sempre es factura a partir de lectures reals?

Sí, tret que el comptador no estigui accessible per procedir a la lectura. En aquest cas, la  companyia Distribuïdora deixarà un avís al teu domicili amb les formes de contacte perquè puguis facilitar la lectura. D'aquesta manera, s'evita que el consum elèctric del teu domicili s'acumuli, cosa que podria donar lloc a factures més elevades del que és habitual.
 
La companyia Distribuïdora és la responsable del registre de la lectura del comptador.
 
Si no es facilita la lectura, la companyia Distribuïdora pot estimar el consum d'acord amb la normativa vigent
 

Imagen

A la carta que he rebut, m'informen que puc acordar amb la companyia Comercialitzadora una facturació mensual. Què he de fer?

Primer de tot, has de saber que rebre les factures cada 2 mesos (bimestral) a partir de lectures reals et permet comprovar i controlar el teu consum real, sense estar subjecte a estimacions.
La facturació mensual, per contra, es realitza intercalant lectures reals amb estimades. Les estimacions es fan a partir dels històrics de consum del client, i és molt possible que siguin exactes;  per això, qualsevol variació a l'alça o la baixa s'ha de regularitzar posteriorment.
A més a més, la facturació bimestral amb lectura real permet diferir el pagament dels consums un mes addicional.
No obstant això, t'informem que aquest servei –activació de nou de la facturació mensual– està disponible a partir del juliol del 2013 per als clients amb comptador de Telegestió que tinguin, a més a més, habilitada la telemesura als sistemes. Conèixer-ne més.
 

Imagen

A casa meva tinc contractat gas propà: per quin impost es veurà afectat el meu subministrament?

Si a casa teva consumeixes gas propà, la teva factura es veurà afectada per l'Impost especial d'hidrocarburs.
 
A partir de l'1 de gener del 2013, les factures que emetin les companyies distribuïdores incorporaran aquest impost com un nou concepte.
 

Imagen

En què consisteix el nou sistema de facturació per hores?

Es tracta del nou sistema de facturació que es recull a la Resolucio de 2 de juny de 2015, de la Secretaria d`Estat d`Energía, segons el qual se't facturarà en funció del consum de llum que facis cada hora, i s'aplicaran els preus que marqui en aquest moment el mercat de l'energia.

Per facturar-te per hores has de tenir un contracte amb una Comercialitzadora de Referència , un comptador intel•ligent integrat en els sistemes de telegestió i una potència contractada menor o igual a 10 kW.

Imagen

Quan es comença a aplicar el nou sistema de facturació per hores?

D'acord amb el que s'estableix a la Resolucio de 2 de juny de 2015, de la Secretaria d`Estat d`Energía, s'estableix un termini de l'1 de juliol de 2015 a l'1 d'octubre de 2015 perquè totes les companyies elèctriques comencin a facturar així als seus clients.

Recorda que només se't començarà a facturar per hores si tens un contracte amb una Comercialitzadora de Referència, tens instal•lat el comptador intel•ligent integrat en els sistemes de telegestió i tens una potència contractada menor o igual a 10 kW.

Imagen

Com se sap quin és el meu consum de llum per hores?

Per mitjà dels comptador intel•ligent que registren el consum de llum per hores.

Amb el comptador intel•ligent  integrat en el sistema de telegestió, la lectura del comptador es fa a distància de manera automàtica, sense que cap tècnic hagi d'anar al teu domicili per prendre la lectura i sense que ens l'hagis d'aportar tu.

Imagen

El nou sistema de facturació per hores m'ajudarà a estalviar en la factura de llum?

El nou sistema de facturació per hores t'ajudarà a planificar el teu consum adaptant-lo a les hores de menor cost.

Quan rebis la primera factura per consums horaris, podràs veure a Mi Endesa/Els meus contractes des de l'enllaç Consulta de consums, un gràfic amb els teus consums per hores, en què s'indica el teu consum a les hores de menor i major cost. D'aquesta manera, podràs planificar la teva despesa fent un ús elevat de l'energia a les hores més barates.

A la pàgina web de Red Eléctrica de España (REE), www.ree.es, pots veure el preu per hora de la llum el dia abans, a partir de les 20:15 hores.

Imagen

Canviarà la meva factura de llum?

L'únic canvi és que et facturarem per consum real horari en lloc de fer-ho pel perfil d'un consumidor mitjà, que és com et facturàvem fins ara.

A la factura s'inclouen petits canvis informatius, com ara el tipus de comptador i facturació a la secció Dades de contracte:

  • Tipus de comptador: Amb comptador intel•ligent efectivament integrat en el sistema de telegestió.
  • Facturació per consum real horari.

I a la secció Detall de factura, els enllaços relacionats, on en trobaràs més informació.

Pel que fa al disseny i l'estructura, la factura no canvia.

Imagen

Tinc cap alternativa a aquest tipus de facturació per hores?

  • Pots contractar una tarifa de Mercat Lliure i, d’aquesta manera, aprofitar-ne tots els avantatges:​
  • Preus més competitius.
  • Preus coneguts per endavant i estables com a mínim durant un any.
  • Pots gaudir de productes i serveis addicionals adaptats a les teves necessitats.
  • Sense compromís de permanència, ni penalitzacions.

Imagen

El canvi a la facturació per hores és automàtic o he de fer res?

No has de fer res. En el moment que la lectura del comptador es telemesuri automàticament, se't començarà a facturar per consums horaris.

Imagen

On puc veure els preus de la llum per hores?

Els preus de la llum per hora estan disponibles a la pàgina web de Red Eléctrica de España (REE), www.ree.es, des del dia anterior, a partir de les 20:15 hores.

Imagen

A qui correspon la tarifa PVPC?

  • Als clients  amb un contracte d'electricitat amb Comercialitzadores de Referència.
  • Als clients amb potència contractada inferior o igual a 10 kW.
  • Als clients amb bo social.
  • Als clients amb potència contractada superior a 10 kW (sense dret a PVPC), que no disposen d'un contracte amb una Comercialitzadora del mercat lliure.
  • Si tens un contracte amb Endesa Energía al mercat lliure, no t'afecta.
 

Imagen

Què són les despeses del sistema elèctric o política energètica?

Són les despeses associades a la retribució a les renovables, extrapeninsulars, etc.

Segons el que s'estableix en el RD 900/2015, l'autoconsum fotovoltaic exigeix el pagament d'uns càrrecs destinats a cobrir aquestes despeses.

Imagen

Què són les despeses del servei de suport?

Als autoconsumidors se'ls ofereix un servei de suport, que comporta unes despeses, com ara el pagament pel servei d'interrompibilitat, el pagament a l'operador del mercat, etc.

Segons el que s'estableix en el RD 900/2015, l'autoconsum fotovoltaic exigeix el pagament d'uns càrrecs destinats a cobrir aquestes despeses.

Imagen

Es poden instal•lar plaques fotovoltaiques a les urbanitzacions?

Segons el que s'estableix en el RD 900/2015, se n'hi poden instal•lar, però només a les zones comunes (per exemple, a l'ascensor comunitari, la il•luminació del portal, etc.)

No es pot compartir l'energia fotovoltaica que es produeix per fer-ne un ús individual. El titular del punt de subministrament ha de ser el mateix que el de la instal•lació de generació.

Imagen

Es poden fer servir bateries per acumular l'energia?

Sí, sempre que disposin de les proteccions reglamentàries i comparteixin el mateix comptador que la instal•lació de generació.

Imagen

Ja tinc un generador d'autoconsum fotovoltaic. He de fer res?

Sí. És obligatori notificar, en el termini màxim de sis mesos a partir de l'entrada en vigor de la normativa (11 d'octubre de 2015), que tens instal•lada una font d'energia nova, independentment del tipus d'autoconsum que tinguis.

Imagen

On s'han d'instal•lar els comptadors?

Segons la normativa, és obligatori incloure a la instal•lació de l'autoconsum de subministrament dos comptadors:

  • Un que registri el consum elèctric de la xarxa, que cal instal•lar en el «punt de frontera»
  • • I un altre que registri l'energia neta que produeix la instal•lació fotovoltaica, que cal instal•lar a l'inici del circuit de generació.

Tanmateix, la instal•lació dels comptadors tindrà lloc segons les normes i les instruccions de la distribuïdora elèctrica.

Imagen

A qui s’aplica el sistema de facturació per hores?

Als clientes:

​Si vols saber com t’estem facturant, aquí t'ho expliquem

Imagen
A dalt